Statut
ROZDZIAŁ I
INFORMACJE OGÓLNE
§ 1.
Nazwa placówki określona zostaje jako „Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pabianicach”, zwana dalej poradnią.
§ 2.
Siedziba poradni znajduje się w Pabianicach przy ul. Brackiej 10/12.
§ 3.
Poradnia jest publiczną placówką oświatową o charakterze diagnostyczno terapeutycznym.
§ 4.
Poradni może zostać nadane imię osób, instytucji lub organizacji. Poradni nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej.
§ 5.
Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Pabianicach jest Starosta Powiatu Pabianickiego.
§ 6.
Nadzór pedagogiczny nad poradnią sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
§ 7.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i bezpłatne.
§ 8.
Przy przyjęciu do poradni nie są wymagane skierowania.
§ 9.
Poradnia udziela pomocy z poszanowaniem godności osobistej klienta oraz zachowaniem tajemnicy służbowej.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA
§ 1.
Celem poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§ 2.
Do zadań poradni należy w szczególności:
- Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysjunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się.
- Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami w komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi.
- Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin.
- Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspierania nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego.
- Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
- Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
- Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa z przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych.
- Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
- Udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczni-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 3.
- Poradnia realizuje zadania, współpracując z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Zakres współdziałania poradni z podmiotami wymienionymi w § 3. pkt. 1.
- Współpraca poradnia – przedszkole, szkoła, placówka oświatowa i inne poradnie
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się uczniów, klas I-III szkoły podstawowej,
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających,
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- udzielanie we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów/pełnoletniego ucznia: wymiana informacji, przekazywanie kserokopii opinii i orzeczeń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
- współorganizowanie konferencji, warsztatów, debat, paneli,
- tworzenie i realizacja programów profilaktycznych.
- Współpraca poradnia –organizacje pozarządowe i inne podmioty świadczące poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom
- wymiana informacji dotyczących klienta,
- tworzenie i realizacja programów profilaktycznych.
- współorganizowanie konferencji, warsztatów, debat, paneli.
- Współpraca poradnia – rodzice
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, poprzez udzielanie rodzicom porad, organizowanie dla nich szkoleń i warsztatów oraz działalność informacyjną,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki i uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grupy ryzyka oraz ich rodzicom, poprzez organizowanie szkoleń i warsztatów,
- prowadzenie edukacji w zakresie dotyczącym zdrowia, ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci młodzieży, rodziców, w tym udzielanie wsparcia rodzicom uczniów, którzy zgłoszą się do poradni.
§ 4.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradniach także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez poradnię.
- Zasady współpracy z wolontariuszem zostały ustalone w odrębnych przepisach.
§ 5.
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozowanie,
- opiniowanie,
- działalność terapeutyczną,
- prowadzenie grup wsparcia,
- prowadzenie mediacji,
- interwencję kryzysową,
- działalność profilaktyczną,
- poradnictwo,
- konsultacje,
- działalność informacyjno-szkoleniową.
§ 6.
- Poradnia opiniuje w sprawach określonych w odrębnych w przepisach.
- Opinia poradni zawiera:
- oznaczenie poradni wydającej opinię,
- numer opinii,
- datę wydania opinii,
- imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
- diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby,
- zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię,
- podpis dyrektora poradni.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- W przypadku gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
- Osoba, która składa wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a przypadku ucznia – także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeśli w celu wydania opinii niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna na wniosek poradni przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
§ 7
W poradni działa zespół orzekający, który na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia wydaje następujące orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego,
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PORADNI
§ 1.
- Organ prowadzący określa teren działania poradni.
- Terenem działania poradni jest:
- miasto Pabianice,
- gmina Pabianice,
- gmina Dłutów,
- gmina Dobroń,
- gmina Ksawerów.
§ 2.
- Poradnia może posiadać filie.
- Filie tworzy i likwiduje oraz określa zakres i teren ich działania organ prowadzący.
§ 3.
- Poradnia udziela pomocy, uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym, nauczycielom przedszkoli, szkół, placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
- Dzieci i młodzież nieobjęte opieką przedszkolną (szkolną) oraz ich rodzice/opiekunowie prawni, zamieszkali na terenie poradni mają prawo do korzystania z usług poradni.
- Na podstawie porozumienia zawartego miedzy organami prowadzącymi poradnie, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom/opiekunom prawnym i nauczycielom przedszkoli, szkół niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły ich rodzicom/opiekunom prawnym.
- Z działań diagnostycznych, orzeczniczych i terapeutycznych mogą być wyłączone dzieci z niepełnosprawnościami sensorycznymi i/lub autyzmem.
§ 4.
- Organy poradni i ich kompetencje.
- Organami poradni są: dyrektor, Rada Pedagogiczna.
- Poradnią kieruje dyrektor.
- Do kompetencji dyrektora należy:
- kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad klientami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponowanie środkami finansowymi poradni i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
- współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarzanie warunków do działania i współdziałania z poradnią: wolontariuszy, stażystów, stowarzyszeń i innych organizacji mających na celu dobro dziecka,
- decydowanie w sprawach personalnych (zatrudnianie, zwalnianie itp.),
- przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
- występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
- Dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz w zależności od potrzeb inne stanowiska kierownicze.
- W przypadku nieobecności dyrektora poradni zastępuje go społeczny zastępca dyrektora (o ile nie ma w poradni stanowiska wicedyrektora) powoływany na początku każdego roku szkolnego.
- Kolegialnym organem kierowania poradnią w zakresie realizacji jej statutowych zadań jest Rada Pedagogiczna.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
- Radę Pedagogiczną stanowią pracownicy merytoryczni poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na prośbę rady.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należą:
- zatwierdzanie planów pracy poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- przygotowanie projektu statutu poradni lub jego zmian,
- możliwość zgłoszenia wniosku o odwołanie dyrektora,
- rozpatrywanie sporów na wniosek zainteresowanych stron między pracownikami lub pracownikiem a dyrektorem,
- możliwość powołania Zespołu Mediacyjnego, celem którego będzie pomoc w rozwiązywaniu sporów między pracownikami oraz między pracownikami i dyrektorem poradni oraz reprezentowanie Rady Pedagogicznej w rozmowach z dyrektorem lub odpowiednimi organami,
- w sprawach spornych, nie znajdujących rozwiązania między organami poradni, możliwość odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego poradnię (wnioski w sprawach spornych składa się w terminie 7 dni od zaistniałego sporu, czy sytuacji konfliktowej).
- Do kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej należy:
- opiniowanie w sprawach organizacji pracy placówki,
- opiniowanie w sprawach projektu planu finansowego,
- opiniowanie w sprawach wniosków o przyznanie nagród i odznaczeń,
- opiniowanie w sprawach propozycji dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 5.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
§ 6.
Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się przynajmniej 3 razy do roku.
§ 7.
- W poradni działa Zespół Orzekający powoływany przez dyrektora poradni. W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
- psycholog – opracowujący diagnozę psychologiczną,
- pedagog – opracowujący diagnozę pedagogiczną,
- lekarz – opracowujący diagnozę lekarską,
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
- Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
§ 8.
Poradnia działa przez cały rok kalendarzowy jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
§ 9.
Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
§ 10.
Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 25 maja danego roku.
§ 11.
W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 12.
Dokumentację poradni stanowi:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania,
- rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia,
- dokumentacja badań (indywidualne teczki badań dzieci i młodzieży),
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,
- dzienniki indywidualnych zajęć specjalistycznych, w których wpisuje się imiona i nazwiska dzieci i młodzieży, objętych zajęciami, indywidualny program pracy, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy oraz odnotowuje się obecność dzieci/młodzieży na zajęciach,
- protokoły z posiedzeń Zespołów Orzekających,
- protokoły z zebrań Rady Pedagogicznej,
- rejestr usług poradni /udzielanych form pomocy do celów statystycznych,
- inna dokumentacja zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 13.
- Za zgodą organu prowadzącego poradnię, dokumentacja, o której mowa powyżej może być prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej; dokumentacja prowadzona w formie elektronicznej zwana jest dalej ”dokumentacją elektroniczną”.
- Zasady prowadzenia dokumentacji elektronicznej są ujęte w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ IV
PRACOWNICY PORADNI I ZAKRESY ICH CZYNNOŚCI
§ 1.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.
- W zależności od potrzeb poradnia może zatrudnić również innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
§ 2.
Osoby, których mowa w § 2 realizują zadania również poza swoją siedzibą, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz w środowisku rodzinnym dzieci.
§ 3.
- Zakres czynności pracowników merytorycznych:
- Zakres czynności psychologa w poradni obejmuje:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w szczególności w sytuacjach, gdy udzielane w przedszkolu, szkole, czy placówce wsparcie okaże się niewystarczające,
- w uzasadnionych przypadkach wizyty diagnostyczne w środowisku przedszkolnym, szkolnym i domowym dziecka,
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin w zależności od rozpoznanych potrzeb i możliwości placówki,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń, grup wsparcia,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i ich rodzicom,
- wspieranie szkół i placówek w podejmowaniu działań interwencyjnych, mediacyjnych, w sytuacjach kryzysowych,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej, w szczególności edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- udział, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w posiedzeniach zespołów planujących i koordynujących udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach,
- udzielanie wsparcia, na wniosek dyrektora, przedszkolom, szkołom w organizowaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem,
- udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom i specjalistom, którzy organizują pomoc w przedszkolach, szkołach i placówkach w formie konsultacji i szkoleń,
- udzielanie pomocy nauczycielom w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych,
- udział w radach pedagogicznych na zaproszenie przedszkoli, szkół i placówek,
- współpraca z innymi poradniami i podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom,
- opiniowanie,
- udział w posiedzeniach Zespołów Orzekających,
- udział posiedzeniach Rady Pedagogicznej poradni,
- współpraca z innymi pracownikami poradni w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży i ich rodzin,
- prowadzenie dokumentacji: teczki klientów poradni, dziennika zajęć, scenariuszy zajęć grupowych, indywidualnych programów terapii, sprawozdania z pracy,
- kodowanie statystyczne działań.
- Zakres czynności pedagoga w poradni obejmuje:
- diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w tym specyficznych trudności w uczeniu się, w szczególności w sytuacjach, gdy udzielone w przedszkolu, szkole, czy placówce wsparcie okaże się niewystarczające,
- w uzasadnionych przypadkach wizyty diagnostyczne poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce,
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin w zależności od rozpoznanych potrzeb i możliwości placówki,
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny w formie porad, konsultacji, warsztatów, grup wsparcia,
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą,
- podejmowanie działań zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
- udział (na wniosek dyrektora) w pracach zespołu nauczycieli przedszkolach, szkołach i placówkach w organizowaniu, wdrażaniu i ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz innych programów wspierających rozwój ucznia ze specjalnymi potrzebami,
- udzielanie wsparcia metodycznego i merytorycznego nauczycielom organizującym pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom w formie szkoleń i konsultacji, odpowiednio do zgłaszanych potrzeb,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych,
- udział w radach pedagogicznych, na zaproszenie przedszkoli, szkół i placówek,
- współpraca z innymi placówkami, w tym poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w ramach organizowania pomocy dzieciom, młodzieży i ich rodzicom,
- współpraca z innymi pracownikami pedagogicznymi poradni w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży,
- udział w posiedzeniach Zespołów Orzekających,
- udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej poradni,
- opiniowanie,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji, określonej w odrębnych przepisach.
- Zakres czynności logopedy w poradni obejmuje:
- diagnozę logopedyczną klienta,
- prowadzenie terapii zaburzeń mowy,
- udzielanie porad rodzicom i nauczycielom, profilaktyka logopedyczna,
- szerzenie wiedzy logopedycznej,
- współpraca z innymi specjalistami: laryngologiem, foniatrą, ortodontą, neurologiem,
- śledzenie rynku pomocy logopedycznych i w miarę posiadanych przez placówkę
środków dokonywanie zakupów,
- adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy terapii mowy;
- udział w zespołach orzekających,
- prowadzenie dokumentacji: karty badania i karty czynności klienta, dziennika zajęć.
- Zakres czynności doradcy zawodowego w poradni obejmuje:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości, w tym predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań,
- pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej dzieci i młodzieży,
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji,
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli,
- współpraca z instytucjami wspierającymi działania doradcze poradni, w szczególności z instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
- Szczegółowe obowiązki pracowników pedagogicznych poradni, opracowane przez dyrektora poradni, zawarte są w indywidualnych zakresach czynności (przydział placówek i/lub zadań do realizacji na kolejne lata).
§ 4.
W placówce zatrudnia się pracowników administracyjnych: księgowego, referenta.
§ 5.
Zakres czynności każdego pracownika administracyjnego określany jest odrębnym pismem ze względu na różnorodność zadań.
§ 6.
W poradni zatrudnia się pracowników obsługi.
§ 7.
Zakres czynności pracowników obsługi określa się odrębnym pismem.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1.
Poradnia jest jednostka budżetową.
§ 2.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.
§ 3.
Poradnia używa pieczęci podłużnej w kolorze czerwonym:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pabianicach
95-200 Pabianice,ul. Bracka 10/12
tel./fax 239 – 77 – 88,
NIP 731 – 10 – 15-243; Regon 000733145
§ 4.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem obowiązują postanowienia przepisów zawartych w nadrzędnych aktach prawnych.
§ 5.
Statut wchodzi w życie z dniem 07 lutego 2014 roku.
§ 6.
Statut uchwaliła Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pabianicach w dniu 07 lutego 2014 roku.
Pabianice, dn. 07 lutego 2014 roku