Header image alt text

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

w Pabianicach

Orzecznictwo

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń  i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (dz. U. z 2017 poz. 1743); art.127 ust.18ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z2017r. poz.59 i949.)

  1. W Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Pabianicach działają zespoły orzekające,

 które wydają:

  • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
  • orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych.
  1. Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół
    i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni. W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają
    z wychowania przedszkolnego, oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, orzeczenia i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych
    ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.
  1. Od 1 stycznia 20189 r. za zgodą Łódzkiego Kuratora Oświaty Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Pabianicach wydaje również orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących
    i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z terenu powiatu pabianickiego.
  1. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o których mowa w przepisach
    w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego.
  1. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zaś orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub potrzebie nauczania indywidualnego wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
  1. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się dla dzieci
    i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim na okres nie dłuższy niż 5lat szkolnych.
  1. Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia, zwanych dalej „wnioskodawcą”. W przypadku potrzeby wydania dziecku lub uczniowi: dwóch rodzajów orzeczeń albo orzeczenia i opinii, albo dwóch rodzajów orzeczeń i opinii – wnioskodawca składa jeden wniosek.

 (wzór wniosku jest do pobrania na stronie internetowej Poradni w zakładce DRUKI DO POBRANIA albo w sekretariacie Poradni).

  1. Do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wnioskodawca dołącza dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji
    i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, dokumentację medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego oraz poprzednio wydane orzeczenia lub opinie, jeżeli takie zostały wydane.

Jeżeli złożenie wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii było poprzedzone obserwacjami lub badaniami diagnostycznymi dziecka lub ucznia prowadzonymi przez pracowników poradni, w której działa zespół, wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań przewodniczący zespołu dołącza
do wniosku, informując o tym wnioskodawcę.

  1. Jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka lub ucznia, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia.
  1. Do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego. W zaświadczeniu lekarz określa:

a)przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30

dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola lub szkoły;

b)rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób
i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.

(druk zaświadczenia lekarskiego do pobrania w sekretariacie Poradni lub na stronie internetowej Poradni).

  1. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie,
    w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu.
  1. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, prowadzących zajęcia
    z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni
    od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić
    się wnioskodawca.

Opinia, o której mowa w/w zawiera w szczególności:

1)informację o rozpoznanych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;

2)informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów:

a)niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,

b)z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi – okresową ocenę funkcjonowania dziecka;

3)informację o działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.

  1. Jeżeli wniosek nie zawiera danych, o których mówi Rozporządzenie lub dokumentów, niezbędnych do rozpatrzenia przez Zespół Orzekający wniosku przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub do przedstawienia tej dokumentacji w terminie nie krótszym niż 14dni od dnia otrzymania wezwania.
  1. Przewodniczący zespołu powiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
  1. W skład zespołu orzekającego, którego powołuje dyrektor poradni, wchodzą :

a)dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu, który kieruje praca zespołu;

b)psycholog;

c)pedagog;

d)lekarz;

e)inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

  1. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:

1)na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:

a)nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,

b)asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy,
o których mowa w art.15 ust.7 ustawy,

c)pomoc nauczyciela,

d)asystent edukacji romskiej– wyznaczeni przez ich dyrektora;

2)na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż wchodzący w skład zespołu.

  1. Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu
    i przedstawić swoje stanowisko.
  1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenia, o których mowa oraz opinia mogą być wydane
    w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji.
  1. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji.
  1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w

przypadku:

1)zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;

2)potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;

3)potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.

  1. Orzeczenie lub opinię przekazuje się wnioskodawcy, w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia lub opinii, za pokwitowaniem w poradni lub na adres wskazany we wniosku. Orzeczenie lub opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu.
  1. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność
    z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę.
  1. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości lub części na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.

Przewodniczący zespołu jest obowiązany przekazać odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia. Kurator oświaty, w zależności od potrzeby, zasięga opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego specjalisty. Kurator oświaty rozpatruje odwołanie w terminie 14dni od dnia jego otrzymania, a w przypadku potrzeby zasięgnięcia opinii specjalisty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał tę opinię.

Szczegółowych informacji dotyczących procedur składania wniosków udzielają pracownicy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Pabianicach podczas swoich godzin konsultacji .

REJONIZACJA

    Zespoły orzekające działające w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Pabianicach wydają orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania poradni, z wyjątkiem:

  • w przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz MOS orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa, lub miejsce zamieszkania ucznia;
  • orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka;
  • orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz dla dzieci z autyzmem z terenu całego Powiatu Pabianickiego wydają zespoły działające w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pabianicach, ul. Bracka 10/12; tel./fax 42 239-77-88.