KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PABIANICACH
Wizja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pabianicach
Nasza Poradnia jest placówką ogólnodostępną. Oferujemy naszym pacjentom wszechstronną pomoc w rozwiązywaniu problemów, ułatwiamy samopoznanie, wspieramy ich rozwój w dążeniu do samorealizacji. Pomagamy sprostać wymaganiom współczesnej rzeczywistości.
Misja Naszej Poradni
Misją pracowników placówki jest dążenie do profesjonalnego realizowania działań poradni, działań zgodnych z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, oraz dążenie do głębszego rozpoznawania zmieniających się potrzeb środowiska i udzielania pomocy adekwatnej do tych potrzeb oraz do oczekiwań naszych pacjentów.
Dążymy do realizacji wysokich standardów w zakresie orzekania, opiniowania i pozostałych działań związanych z pomocą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną. Dążymy do objęcia pomocą jak największej grupy osób potrzebujących naszej pomocy, obejmując pomocą dzieci od najmłodszych lat życia.
Zwiększamy efektywność podejmowanych działań poprzez nieustanne doskonalenie własnych umiejętności. Zwiększamy zakres oddziaływań w odpowiedzi na coraz to nowe wyzwania związane ze zmianami społecznymi współczesnej cywilizacji.
Lp. |
OBSZAR DZIAŁANIA |
ZADANIA |
PRZEWIDYWANIE KORZYŚCI/UWAGI |
1 |
DIAGNOZA OPINIOWANIE
|
1.Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości, zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży poprzez: – diagnozę psychologiczną – diagnozę pedagogiczną – diagnozę logopedyczną – diagnozę wielospecjalistyczną
2. Opiniowanie w sprawach regulowanych przez aktualnie obowiązujące prawo oświatowe dotyczące funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych.
|
Zebranie wszechstronnych informacji dotyczących funkcjonowania dziecka i przyczyn występujących problemów. Możliwość skonstruowania szerszego spektrum postdiagnostycznych wskazówek do pracy.
Kompleksowe podejście do problemów dziecka. Współtworzenie planów działań wspierającyh oraz IPETów w zespołach tworzonych przez placówki oświatowe. |
2. |
ORZECZNICTWO |
1. Powoływanie i funkcjonowanie zespołów orzekających na terenie Poradni (w zależności od potrzeb). 2. Wydawanie orzeczeń w sprawach: – kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, zagrożonej niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanej społecznie wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy – o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – o potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży szkolnej, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły – orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych w stopniu znacznym i głębokim – opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełno-sprawności do podjęcia nauki w szkole |
Tworzenie i wdrażanie standardów związanych z procedurą prawno-administracyjną wydawania orzeczeń. Stałe aktualizowanie wiedzy na temat procedury orzeczniczej. Poszerzanie wiedzy na temat różnych problemów zdrowotnych i związanych z nimi ograniczeń. Formułowanie precyzyjnych zaleceń adekwatnych do stanu zdrowia dziecka. Podnoszenie jakości wydawanych orzeczeń poprzez konsultacje między specjalistami wewnątrz i spoza placówki. |
3. |
TERAPIA INDYWIDUALNA |
1. Terapia psychologiczna trudności w relacjach rówieśniczych, zaburzeniach lękowych, depresji, PTSD, nadpobudliwości psychoruchowej, problemów okresu adolescencji, zaburzeń rozwojowych (w tym całościowych zaburzeń rozwoju), problemy w relacjach rodzinnych, terapia psychologiczna małych dzieci.
2. Terapia pedagogiczna dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (ogólnorozwijająca), dzieci z grupy ryzyka dysleksji i z dysleksją.
3. Terapia logopedyczna – zaburzeń mowy, wyrównywanie opóźnień rozwojowych, wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, wspomaganie kanału komunikacji werbalnej. |
Rozszerzanie kompetencji rodzica (w tym kompetencji wychowawczych) w relacji z dzieckiem. Wczesna interwencja/pomoc w problemach psychologicznych (rozpoznawanie zaburzeń i możliwość objęcia terapią). Obserwuje się wzrost zapotrzebowania na usługi terapeutyczne w zakresie terapii psychologicznej.
Wyposażenie rodziców w kompetencje i materiały dydaktyczne ukierunkowane na wzbogacenie warsztatu pracy z dzieckiem. Obserwuje się wzrost zapotrzebowania na usługi terapeutyczne w zakresie terapii pedagogicznej.
Usprawnienie kompetencji językowych podnosi funkcjonowanie w zakresie sfery poznawczej, społecznej i emocjonalnej. |
4. |
TERAPIA GRUPOWA |
1. Grupowa terapia pedagogiczna dzieci i młodzieży z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się. |
Wyposażenie dzieci i młodzieży oraz rodziców w kompetencje i materiały dydaktyczne ukierunkowane na wzbogacenie warsztatu pracy, w tym warsztatu pracy z dzieckiem. Możliwe jest objęcie terapią pedagogiczną większej liczby dzieci. |
5. |
GRUPY WSPARCIA |
1. Grupa wsparcia dla rodziców dzieci nadpobudliwych psychoruchowo oraz sprawiających trudności wychowawcze. |
Dostęp do pomocy psychologicznej w zależności od indwidualnych potrzeb rodzica. |
6. |
INTERWENCJE KRYZYSOWE |
1. Inerwencja kryzysowa |
Uaktywnianie procesów pomocowych w wielu obszarach. Natychmiastowa pomoc w obliczu potrzeb klienta Poradni. |
7. |
ORIENTACJA I DORADZTWO ZAWODOWE |
1.Doradztwo edukacycjno-zawodowe uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. 2 . Doradztwo w zakresie wyboru szkół dla osób z niepełnospraw- nością oraz osób z problemami zdrowotnymi. 3. Porady iundywidualne dotyczące określenia preferencji zawodowych, wyboru dalszej drogi kształcenia poprzez pozyskanie informacji o szkołach, sposobach kształcenia i rynku pracy. 4. Zajęcia warsztatowe w zakresie określania preferencji zawodowych dla uczniów gimnzjum. |
Przy dynamicznie zmieniającym się rynku pracy udzielanie młodzieży wsparcia w dokonywaniu optymalnych wyborów w zakresie ścieżki zawodowej. |
8. |
PROFILAKTYKA |
1. Przesiewowe badania mowy. 2. Przesiewowe badania wzroku. 3. Przesiewowe badania słuchu. 4. Zajęcia profilaktyczne w zakresie edukacji seksualnej, zaburzeń odżywiania i uzależnień (alkohol, nikotyna, narkotyki, dopalacze, komputer, tv). 5. Zajęcia psychoedukacyjne dla młodzieży usprawniające proces uczenia się. 6. Spotkania psychoedukacyjne dla rodziców, wychowawców i nauczycieli, pedagogów szkolnych , dyrektorów szkół. |
Umożliwienie wczesnej diagnozy w zakresie zaburzeń narządów zmysłu.
Szerzenie zdrowego trybu życia poprzez uświadomienie zagrożeń i konsekwencji uzależnień.
Poszerzanie wiedzy szerokiej grupy odbiorców i angażowanie placówek do współpracy w tym zakresie.
|
9. |
PORADNICTWO |
1. Porady bez badań – porady logopedyczne, psychologiczne i inne. |
Szybki dostęp do poradnictwa, możliwość zareagowania adekwatnego do zgłaszanej sytuacji. |
10 |
KONSULTACJE |
1. Działania interdyscyplinarne w obrębie placówki i poza placówką. |
Ujednolicenie oddziaływań diagnostyczno –terapeutycznych. Wieloaspektowość diagnozy służy tworzeniu optymalnych planów pomocowych. |
11. |
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PLACÓWKAMI |
1.Współpraca z insytucjami oświatowymi 2. Współpraca z Ośrodkiem Profilaktyki i Integracji Społecznej. 3. Współpraca z sądami i prokuraturą. |
|
12. |
DZIAŁANOŚĆ INFORMACYJNA |
1. Organizacja Dnia Dysleksji w Poradni. 2. Prowadzenie strony internetowej Poradni. 3. Współpraca z mediami (TV, prasa) |
Szerzenie wiedzy. Wyposażanie rodziców w informacje gdzie i w jaki sposób mogą szukać pomocy. Udostępnianie druków wniosków. Umożliwianie uzyskania wstępnych informacji i odpowiedzi na pytania za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail). |
Pabianice, dn. 29.06.2011 roku